Както знаете, столицата ни бе призната за един от градовете с най-мръсен въздух в Европа. Причините за това са няколко и то много явни, като най-основната от тях са автомобилите. В много големи градове на Стария континент се предприеха крути мерки, но през последните 20 години тук така и няма промяна.
Данъчната политика е тотално объркана – за нов автомобил плащаш много по-високи данъци, а с времето те постепенно спадат, дори и след 14-ата година. Хибридните автомобили с чист електрически пробег също не се ползват с никакви облекчения. Такива има единствено за електрическите, но инфраструктурата за тях не се подобрява по никакъв начин от страна на държавата, а само от компаниите производители и вносителите. В същото време обаче и покупателната способност не се е подобрила особено много и трябва да се измислят правила, които да гонят баланса между двете неща, при това скоро.
Не е тайна, че всеки втори дизелов автомобил е с премахнат катализатор. Сами можете да си представите какво количество представлява това, като към ежедневните ни автомобили включим и фирмените, както и товарните. Те не се проверяват адекватно на техническите прегледи и не се санкционират по никакъв начин от органите на реда.
В момента се провежда софийският автосалон Sofia Motor Show, където се представят най-новите автомобили. Все по-голяма част от тях са електрически или хибридни, като един от малкото борци за въвеждането на по-адекватни правила са Асоциацията на автомобилните производители ААП, които са съорганизатори на мероприятието. Ето какво сподели по темата Александър Костадинов – директор „Маркетинг и продажби“ в „Мото-Пфое“.
Като всяка индустрия, автомобилната следва рамките, зададени от тези, които определят политиката в дадена област. Посоката е ясна за всички потребители и производители – новото поколение мобилност, която е чиста, устойчива, автономна, с възможност да е споделена. Слуховете за смъртта на двигателя с вътрешно горене са силно преувеличени, но тенденцията е замяната му с електрически.
Може ли Европейският съюз да принуди българските потребители да се обърнат към новите и екологично чисти коли с административни мерки?
Според мен българското правителство на първо място следва да създаде нова рамка, която да стимулира използването на екологично чиста мобилност, колите по пътищата да отговарят на техническите изисквания, в това число ако имат катализатор, той да е изправен. Предизвикателствата в тази област са разбираеми за всички. На ход е държавата, която да създаде и провежда такива политики.
Еко стандартите щадят хората и околната среда, но за мнозина са скъпо удоволствие. Как да настигнем промяната?
Баланс между едното и другото е ключът към решаването на подобна дилема. В момента баланс няма – наказват се тези, които купуват нови, щадящи здравето на всички ни автомобили, и се стимулира вносът и използването на амортизирани и силно замърсяващи автомобили.
Имате ли конкретни предложения за промяна в данъчната система, която да стимулира навлизането на екологично чисти коли?
Аз бих предложил да се обърнем към добрите практики, включително на близки като икономическо развитие страни наши съседи. Редно е автомобилите, които замърсяват най-много, да плащат най-високи данъци – добър стимул потребителите да се замислят за отпечатъка, който оставя техният автомобил. Ограничения до центъра на големите градове за автомобили, които не отговарят на Евро 5 или 6, също са част от подобен подход. Данъчни стимули, екологични субсидии за електрически и хибридни автомобили са друга част от потенциални мерки.
Не на последно място е комуникацията с потребителите и осъзнаването на проблема от една страна (най- мръсен въздух в Европа) и решението, част от което сме всички ние.
Какво ни показва индустрията на Автомобилния салон в София, който ще продължи до 22-ри октомври?
Представляваните от нас марки, както и повечето производители, показват колко далеч е стигнал прогресът при автомобилите – сигурност и безопасност, ефективност, свързаност, автономия. Автомобилът през 2017 г. е много различен от този през 1987. На изложението посетителите ще могат да усетят и духа на 2027 г.
Източник: fakti.bg
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.